LENGYEL 

27. Lengyel Filmtavasz Online

Május 6-10. között szeretettel várjuk Önöket egy találkozásra a lengyel filmművészet öt olyan lebilincselő alkotásával, amelyek tudatosítják bennünk, nézőkben, hogy még a legdrámaibb helyzetekben sem szabad elveszítenünk a hitünket és a reményt, mert mindig van kiút!

Soha ne add fel a reményt, minden helyzetből van kiút! – ez a 27. Lengyel Filmtavasz mottója, amely idén online formában kerül megrendezésre. Ennek köszönhetően az általunk bemutatott filmek a szélesebb közönség számára, Magyarország egész területéről megtekinthetőek lesznek. S bár személyesen nem találkozhatunk, hiszünk benne, hogy a lengyel filmművészet legújabb és legizgalmasabb alkotásainak megtekintésekor a közösen átélt érzelmek összekötnek bennünket.

Ingyenes jegyek korlátozott számban az alábbi linken keresztül foglalhatók: https://film.artmozi.hu/27-lengyel-filmtavasz/   

Bővebben a Budapesti Távmozi használatáról: https://film.artmozi.hu/tavmozi-hasznalat/

Az idei programban az új filmek mellett olyan alkotásokkal is találkozhatunk, amelyek korábban ugyan már szerepeltek a budapesti Lengyel Intézet által szervezett filmfesztiválon, azonban univerzális mondanivalójuk és magas művészi kvalitásuk miatt rászolgálnak arra, hogy újra, nagyobb nézőközönség számára is bemutassuk őket. Magyarországon először lesz látható Jan Holoubek 25 év ártatlanság (25 lat niewinności) és Piotr Domalewski El innen (Jak najdalej stąd) című alkotása. Łukasz Palkowski A legjobb (Najlepszy) és Janusz Kondratiuk Kutya-macska barátság (Jak pies z kotem) filmjei már népes magyar rajongótáborral rendelkeznek, töretlen népszerűségnek örvendenek. Stefan Wyszyński bíboros születésének 120. és halálának 40. évfordulója alkalmából Teresa Kotlarczyk A prímás. 3 év Stefan Wyszyński bíboros életéből (Prymas. Trzy lata z tysiąca) című megrendítő alkotásával emlékezünk az „évezred prímására”.

Program:

  • május 6. (csütörtök), 20 óra
    25 év ártatlanság / 25 lat niewinności
  • május 7. (péntek), 20 óra
    Kutya-macska barátság / Jak pies z kotem
  • május 8. (szombat), 20 óra
    A legjobb / Najlepszy
  • május 9. (vasárnap), 20 óra
    A prímás. 3 év Stefan Wyszyński bíboros életéből / Prymas. Trzy lata z tysiąca
  • május 10. (hétfő), 20 óra
    El innen / Jak najdalej stąd

A filmek lengyel nyelven, magyar felirattal kerülnek bemutatásra, kivéve A prímás című film, mely magyar szinkronnal látható.

25 év ártatlanság / 25 lat niewinności
2020, 116’
Rendező: Jan Holoubek

Igaz történeten alapuló thriller, amely a 25 év börtönbüntetésre ítélt Tomasz Komenda kálváriáját mutatja be. A 23 éves Tomaszt egy fiatal lány megerőszakolásáért és meggyilkolásáért ítélik el. Az ártatlanságát bizonyító küzdelemben 18 év fogvatartás után végre rátalál egy ügyészekből és rendőrökből álló csoportra, akik felgöngyölítik a rég lezárt ügyet és mindent megtesznek azért, hogy kiderüljön az igazság. 18 éven aluliak számára nem ajánlott!

Jan Holoubek, rendező: “Egyáltalán nem hittem, hogy ez igaz. Hogy történhetett ez meg? Miért kellett egy ártatlan fiúnak 18 évet várnia a cellában az igazságszolgáltatásra? Hogy mit éreztem? Dühöt és afféle erkölcsi kötelességet, hogy ezt a filmet meg kell csinálni. Arra összpontosítottam, hogyan lehet a legjobban filmre vinni ezt a történetet.”

Kutya-macska barátság / Jak pies z kotem
2018, 100’
Rendező: Janusz Kondratiuk

Janusz Kondratiuk filmje a családi viszonyok édes-keserű bemutatása, amelynek egy igaz történet az alapja. Egy nem hétköznapi család (mindkét testvér híres filmrendező volt) ironikus humorral fűszerezett ábrázolása, konfliktusaival és harcaival, amely megható pillanatoktól és igazi közelségtől sem mentes.

Janusz Kondratiuk, rendező: „Leírtam mindent, ahogy volt, magamtól nem tettem hozzá semmit. Minden párbeszéd és minden szituáció megtörtént. Nagy divatja van mostanság a rekonstrukcióknak. Nos, én valami ilyesmit csináltam.

A legjobb / Najlepszy
Rendező: Łukasz Palkowski

Az Istenek című film rendezője, Łukasz Palkowski ezúttal is egy rendkívüli személy életrajzához nyúl: egy emberéhez, aki bebizonyította, hogy a valódi hősök nem félnek elbukni és képesek felkapaszkodni a legmélyebb szakadékból is. A film főhőse Jerzy Górski, aki számos komoly bukás után is talált annyi erőt, hogy sikeres harcot vívjon saját gyengeségével és befejezze a halálfutást, első helyet szerezve a Double Ironman távon (7,6 km úszás, 360 km biciklizés és 84,4 km futás!).

Jerzy Górski, a film hőse: „Úgy gondolom, hogy Isten a barátom. Egy haver, akinek bármilyen helyzetben és bármiről beszámolhatok. Okos. Tudja, hogy nincsenek tökéletes emberek a világon, és akkor is szeret minket, ha rosszat teszünk. Egyébként elég rám nézni: nekem segített.”

A prímás. 3 év Stefan Wyszyński bíboros életéből / Prymas. Trzy lata z tysiąca
2000, 103’
Rendező: Teresa Kotlarczyk

Az ötvenes években járunk Lengyelországban, ahol a kommunista rezsim átfogó, agresszív támadást indít a katolikus egyház ellen. Számos papot és püspököt börtönöznek be államellenes izgatás vádjával. A megrázó film Stefan Wyszyński bíboros történetét dolgozza fel, aki bátran szembeszállt az elnyomó politikai rendszerrel, s akiben a kommunista hatalom az egyik legádázabb ellenfelét látta. A titkosszolgálat a bíboros bebörtönzésével azt reméli, hogy végül megtörik és feladja tisztségét. Az erős hit és az ima azonban erőt ad a lelki vezetőnek.

Andrzej Seweryn igazi színészi mesterműve, ráadásul kettős szerepben: Wyszyński bíboros és a hasonmása. Sikeresen végigvitte azt, ami a legnehezebb: megalkotta egyrészről a prímás jellemét és szellemiségét, másrészről egy olyan embert, aki mint egy utánozó majom átveszi a bíboros gesztikulálását és hangnemét, azonban lelki nagyságát képtelen visszaadni, hamis hangú bábú marad.

El innen / Jak najdalej stąd
2020, 96’
Rendező: Piotr Domalewski

A 17 éves Ola egy kisvárosi lázadó tini, aki saját autóról és nagyobb önállóságról álmodozik. Rég nem látott, Írországban dolgozó apja halálának hírére egyedül indul el az ismeretlen országba, hogy megszervezze a holttest hazaszállítását. A megpróbáltatásokkal teli úton közelebb kerül immár halott apjához, és az élethez való viszonya is radikálisan megváltozik.

Piotr Domalewski, rendező: „Mindig elbűvöltek azok a filmek, amelyek egy hétköznapi hős drámai történetén keresztül alkotnak képet a társadalomról vagy az aktuális, közös társadalmi problémákról. Inspirációim „A régi város” és a „Három óriásplakát Ebbing határában”.  Megindító, meghitt drámák, amelyek tágabb metaforái az emberi tragédiának. A filmjeim – nagy adag fekete humorral  – reményt adnak a nézőknek.”

Forrás: instytutpolski.pl


Witkacy arcai. Stanisław Ignacy Witkiewicz önarcképei
(Kiállítás)

IDŐPONT: 2021. április 30-tól, 2021. június 30-ig.
HELYSZÍN: Platán Galéria (1061 Budapest, Andrássy út 32.)

A Budapest Fotófesztivál keretében megrendezett kiállításon Stanisław Ignacy Witkiewicz 19 legjobb és leginkább megcsodált önarcképét válogattuk össze, amelyek bekerültek a fényképezés történetébe.

Stanisław Ignacy Witkiewicz (művésznevén Witkacy) 1885-ben született Varsóban. Édesapja Stanisław Witkiewicz festő, teoretikus, a zakopanei stílus megteremtője volt. Witkacy apjához hasonlóan szintén sokoldalú művész volt, író, drámaíró, költő, festő, fotográfus, filozófus és esztéta. Alkotói pályafutását festőként kezdte, ám abban csalódott, mert azt kézműves kifejezőeszköznek találta, és a fotográfia lett a következő művészi kísérlete. Megrendezett arcképciklusai kétségkívül a performance előfutárai voltak, amelyeket a fotótörténet egyedi jelenségként tart számon. Filozófiai értekezéseket, regényeket és drámákat is írt, nagy sikerrel. Munkássága európai szinten is jelentős. A történelem áldozata lett, a német és szovjet csapatok közé szorulva 1939-ben öngyilkosságot követett el.

Stanisław Ignacy Witkiewicz portréiban a fotográfus filozófiai és pszichológiai érdeklődése mutatkozik meg, aki a szemeket középpontba állítva az alany valódi identitását kereste. A kiállításon bemutatott önarcképek a művész korai és egyben legismertebb munkái. Egy részük a Witkacyra jellemző „close-up” kompozíciós technikával készült, szűk keretek közé zárt arcokat mutat be. A fotóművészetben korábban senki sem használta ennyire következetesen ezt az azóta a filmkészítésben is alkalmazott módszert. Witkiewicz close-up-jai nemcsak újító jellegűek voltak, de hihetetlenül „metafizikus” arckifejezést is kölcsönöztek a fényképezett személyeknek.

 

” A két világháború közöti időszakban készült képeken Witkacy egészen másként gondolkodott a művész, egyszersmind a fotográfus szerepköréről. A művek különböző – gyakran a barátok segítségével kreált – színházával rokon szellemű parateátrális helyzeteket, performanszokat, „kigondolt” jeleneteket dokumentálnak. Ezekre jellemzőek a misztifikáció, az abszurd és a groteszk jegyei, amit gyakran a szürrealista és dadaista valóságészleléssel hasonlítanak össze.” Stefan Okołowicz

A barátok és ismerősök visszaemlékezéseiben Witkiewicz mint egy őrült alak jelenik meg, aki egyben nehéz ember is… és nem mindig szimpatikus. Az bizonyos, hogy hatalmas humorérzékkel rendelkezett és lebilincselő szónok volt, aki gyakran sértődékeny is volt és kegyetlen, főleg azokkal szemben, akik nem voltak “vevők” a vicceire.

 

A kiállítás a Budapest Fotófesztivál hivatalos programjának részeA nagyméretű portrék a járványügyi korlátozások miatt jelenleg a Platán Galéria ablakain keresztül tekinthetők meg.   

Forrás: instytutpolski.pl