Román Jazz Napok Szegeden és Budapesten

Időpont: 2021. október 26-28. között a Budapesti Román Kulturális Intézet és Szegedi Fiókszervezete újra Román Jazz Napokat szervez a budapesti Opus Jazz Clubban (1093, Budapest, Mátyás u. 8.) és a szegedi Grand Caféban (6720, Szeged, Deák Ferenc u. 18.). Az eseményen román és magyar zenészek lépnek fel.

ΞΕΝΟΙ és George Staicu (DJ Set)

Program:

2021. október 26. kedd 20.00 óra – Grand Café, Szeged
Közreműködik:
Bolcsó Bálint – elektronikus hangszerek
Laurențiu Coțac – nagybőgő
Márkos Albert – cselló
Diana Miron – ének, hegedű
Porteleki Áron – brácsa, dob
George Staicu (aka Rogvaiv) – dj set

Az est fellépői is valahogyan így érzik magukat a zenei műfajok között: sokféle zenei területen megfordultak, de otthonra leginkább a szabad improvizációs zenében találtak – ez a kapcsolódási pont is közöttük. Különböző formációkból régóta ismerik egymást és több ízben játszottak már együtt. Diana Miron, Márkos Albert és Laurențiu Coțac a Hyperion nevű, spektrális zenével foglalkozó zenekar tagjai, amivel bejárták a világot. A zeneszerző és elektronikus zenész, Bolcsó Bálint és Márkos Albert, aki megannyi formációt gazdagít csellójátékával, duóként hosszú ideje és rendszeresen együttműködnek. Bálint 2018-ban találkozott Dianával és Laurențiuval a bukaresti Săptămîna Sunetului fesztiválon. Porteleki Áron amellett, hogy brácsásként alapos ismerője és tolmácsa a magyar autentikus népzenének, dobosként és üzőhangszeres művészként a budapesti improvizatív zenei szcéna egyik legjelentősebb figurája, ezért szintén sokat játszott Bálinttal és Alberttel. George Staicu (aka Rogvaiv), aki gyűjtőként is behatóan tanulmányozta a szabad improvizációra épülő zenei kiadványokat, az est harmadik részében dj-ként lép színpadra. Az előadók a szabad improvizáció fogalmát szó szerint értelmezik: megkötések nélkül kalandoznak az általuk ismert és kultivált műfajok között (tradicionális folklór, free jazz, régi korok egyházi és világi zenéje, stb.), miközben John Butcher által megfogalmazott állításokat tekintik támpontnak.

  1. A csoportos improvizáció célja olyan zene létrehozása, amelyet önmagában egyik zenész sem tudna elképzelni. A csoportos improvizációnak arra kell késztetnie a zenészeket, hogy túllépjék saját elképzeléseiket.
  2. Minden résztvevőnek bármely pillanatban egyformán képesnek kell lennie a zene tartalmának, formájának és irányának a befolyásolására.
  3. A szabadimprovizációs zene szükségszerűen spontán, de egy olyan alapra épül, amely több év tanulásból, kísérletezésből, gondolkodásból és tapasztalásból áll.
  4. Lehetséges kísérletet tenni arra, hogy történelem nélküli zenét játsszunk
  5. A szabadimprovizáció azt mutatja, hogy a komplexitás valójában igen természetes.
  6. Az improvizációban az embereket lehet hallani a hangszerek mögött.

( John Butcher: 15 egyszerű állítás a szabadimprovizációs zenéről – magyarázatokkal és ellentmondásokkal, Bajnai Judit fordítása)

Forrás: nemzetisegek.hu