VI. Roma Hősök Nemzetközi Roma Színházi Fesztivál

VI. Roma Hősök Nemzetközi Roma Színházi Fesztivál

Időpontok: 2023. november 27 – december 3.
Helyszín: Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtér (1067 Budapest, Eötvös u. 10.)
A Független Színház Magyarország 2017 óta évről-évre szervezi a Roma hősök – Nemzetközi Roma Színházi Fesztivált. Akkoriban még ez volt az EU egyetlen roma színházi fesztiválja. Azóta hozzánk hasonlóan Bukarestben, Prágában, Kassán, Bécsben és Rómában is ünneplik a roma színházat. Az elmúlt öt évben 30 produkció volt látható Magyarországon különböző európai roma színházi társulatoktól. A Fesztivál célja, hogy megmutassa a roma színház értékeit, és felhívja a figyelmet a roma közösségek helyzetére értékvezérelt alkotók és drámai hősök kihívásait állítva a középpontba. 2023-ban a Fesztivál fő témája a „generációk” lesz, és az idei társszervező az Eötvös10 Művelődési Ház.

Programok:

November 27. hétfő 19.00 óra – Lindy Larsson és Bon Bon Band: Tschandala/Tattaren (SW)

A Tschandala/Tattaren című díjnyertes előadásban Lindy Larsson – az elismert Bon Bon Band zenekarral közösen – személyes színházi koncertet tart nemzeti örökségéből kiindulva. Hangot ad a roma embereknek, és a svéd történelem egy olyan vakfoltjára világít rá, amelynek hatása mindmáig érezhető. Az előadás a kirekesztés és a bántalmazás nagy és összetett kérdéseit feszegeti, ahogy a túlélés, a gyógyulás és az emancipáció kérdéseit is. Egy zenei produkció, egy nagyfeszültségű kabaré zene biztonsági háló nélkül, és egy figyelemfelhívás a veszélyeztetett roma identitás megőrzése érdekében. A svéd történelem revíziója zajlik, a szembesülés azzal az August Strindberggel, aki Tschandala című antiziganista regényt írta.
Lindy Larsson, színész, énekes és roma aktivista a svéd és a nemzetközi színtéren is bátran váltogat műfajok között. Tagja a berlini Maxim Gorki Színház társulatának. Színpadi munkásságáért számos díjat kapott, 2022-ben Tschandala/Tattaren című előadásáért elnyerte a Svéd Színházi Kritikusok Díját.
A Tschandala/Tattaren-t beválogatták a 2023-as stockholmi Svéd Színházi Biénnáléra, a bizottság indoklása:
“August Strindberg nevét viselő stockholmi színházban Lindy Larsson bátran szembeszáll a szerző Tschandala című, antiziganizmussal teli szövegével. Az előadás a queer kultúrában, a roma vándorok hagyományaiban gyökerezik, és szembeszáll az elnyomással. A Tschandala/Tattaren egy erőteljes és frusztráló színházi koncert, amelyben Larsson egész testével és sürgető, intenzív éneklésével elállítja a közönség lélegzetét.”

November 28. kedd 19.00 Független Színház Magyarország: Rothadó madarak / Rotting Birds (HU)

A Rothadó madarak az Apák és fiaik trilógia második része. A trilógia első része a Békamesék című előadás több európai fesztiválon is sikert aratott. Hozzá hasonlóan a Rothadó madarak is egy punk-opera, amely a generációk közötti kapcsolatokat és konfliktusokat vizsgálja, és amelyek számos közösség és család társadalmi integrációjának és mozgósításának középpontjában állnak.
Imre nagypapa bepereli unokáját, Józsefet. A nagypapa szerint József a Madarak című regényében megsértette őt, elhunyt rokonait és jelenlegi feleségét. Társadalmi kapcsolatait és társadalmi személyiségét tönkretette. A regény tartalma miatt még halálos betegséget is kapott. József szerint a regény csak fikció, a képzelet szüleménye. Kinek van igaza? Az előadás egy generációs átkok által szétszakított család történetét tárja elénk. Van-e határa az alkotói szabadságnak? Milyen hatásokat válthat ki családjainkban, közösségeinkben, ha a csúnya dolgokról is merünk beszélni?
Az előadást Holdosi József író olyan művei ihlették, mint a Kányák, egy roma család kalandjairól szóló mágikus realista regény, vagy a Hajh, cigányok, hajh kányák, amelyben a családjával folytatott tényleges pereskedésről ír. Holdosi József a 20. századi magyar irodalom egyik legkülönlegesebb, legegyedibb szerzője volt. Varázslatos képekkel és kemény kritikával ábrázolta a társadalmat, amely alól a roma közösségek sem voltak kivételek.

November 29. szerda 19.00 Független Színház Magyarország: Országépítők / Builders of a Country

Az Apák és fiaik trilógia utolsó része egy család három generációjáról szól. Mindhárom generáció az építőiparban dolgozik – ami mindig is fontos szakma volt a romák körében. A nagyapa vályogtégla vető, amely Európa-szerte számos roma közösség körében űzött hagyományos szakma volt. A fia feleségül vesz egy parasztlányt, és be akar illeszkedni a többségi társadalomba, ami végül nem sikerül neki. Egy roma téglagyárban kezd el dolgozik (a 60-as évek Magyarországán ez egy valós kezdeményezés volt). Végül egy állami téglagyárban sikerül megbecsült szakmunkássá válnia. A ’89-es rendszerváltás után azonban elveszíti állását, és szembesülnie kell azzal, hogy a többség soha nem fogadta el, valamint a munkanélküliséggel és romló egészségügyi állapotával is meg kell küzdenie. Fia a kapitalizmus hajnalán saját építőipari vállalkozásba kezd, és sikeres üzletember lesz. Az unoka kívülről sikeresnek látszik, de társadalmi mobilitásért és azért, hogy többség elfogadja hatalmas árat kellett megfizetnie.
Az előadás viszont nemcsak a romák történelmi szerepét járja körbe az építőiparban, hanem a befogadás, asszimiláció, diszkrimináció kihívásaira dilemmáit is felvillantja.
A romák ugyanúgy részeik társadalmainknak, mint bárki más, azonban lehetőségeik messze elmaradnak a többségétől, és sokszor komoly kulturális és egyéni kompromisszumokat kell kötniük ahhoz, hogy sikert és társadalom megbecsülést érjenek el..
Magyarországon elterjedt tévhit, hogy a romák nem dolgoznak, de valójában az építkezések zömében a munkások többsége, azok, akik valójában építik az országot, romák.

November 30. csütörtök 15.00 – 19.00 Workshop – kisebbségek színházi önreprezentációja, tervezett online vendég: AAPAC (USA)

December 1. péntek 19.00 Giuvlipen Színházi Társulat: Viral on Tiktok (RO)

A Mihaela Drăgan által írt darab a romániai szexuális felvilágosítás hiányát vizsgálja, különös tekintettel a roma közösségekre. A főszereplő két roma tinilány, akik a TikTok népszerű alkalmazás keretein keresztül olyan témákat vitatnak meg, mint a lányok szüzességének kettős mércéje, a szexista szépségnormák, a kényszerházasságok vagy a vallás szerepe a nők elnyomásában. A darab megmutatja a lányok közötti barátságot, a támogatást, amelyet válságos időkben nyújtanak egymásnak, és azt, hogyan lázadnak fel nemcsak közösségük, hanem a román társadalom ellen is annak érdekében, hogy aa fiatal roma nők egyenlőségét és jogait előmozdítsák.
A Viral on Tiktok a fiatalok szexuális felvilágosításának fontosságáról és két roma lány bátorságáról beszél, akik készek megváltoztatni a valóságot a hozzájuk hasonló lányok számára.
Az előadás kreatív folyamatát egy két hónapos dokumentáció és kutató munka előzte meg, amelyet Mihaela Drăgan és Adriana Radu közegészségügyi szakember és a Sexul vs. Barza Egyesület (Szex vs. Gólya Egyesület egy romániai civil szervezet, amely szexuális felvilágosító anyagokat fejleszt és támogatást nyújt a tizenévesek számára ezekben a kérdésekben) elnöke koordinált. Interjúkat készítettek romániai városi és vidéki fiatal roma nőkkel, és kutatták a rendelkezésre álló statisztikákat a nemek közötti egyenlőséggel kapcsolatban a roma közösségekben, a kiskorú terhességgel, a családon belüli (fizikai, szexuális és mentális) erőszakkal és a serdülők szerelmi kapcsolatainak hatalmi dinamikájával kapcsolatban. A dokumentáció eredményei jelentették az előadás kiindulópontját.

December 2. szombat 19.00 Rampa Prenestina Színházi Társulat: Romnia (I)

Roma és nem roma nők három generációjának története, akik a jövőre, a szokásokra, a hagyományokra és a női szerepekre reflektálnak.
Ünnepnap van a roma közösségben, Szent Sarah-t ünneplik, a hagyománynak megfelelően a közösség fel akarja díszíteni a Szent szobrát.
Szent Sarah a szereplők közötti beszélgetések középpontjába kerül, ő az apropója a szereplők történeteinek a megosztására, amik elbeszéléseken és énekeken keresztül történik. Egy fiatalember elmeséli szülei szerelmi történetét, egy anya a téren virágot áruló roma lány történetét, egy idős asszony altatódalt énekel a Szentnek, elmesél egy emléket a múltjából, és imádkozik a legfiatalabb, zabolázhatatlan lány unokájáért. Az unoka lázadó beszédeket tart, megkérdőjelezi a közösségen belüli szerepeket és identitásokat, egyéni, szabad, független identitást követelve.
A Szent mítosza történetről történetre a nők álmainak és reményeinek tükrévé alakul át. A Szent a társadalmi modellektől és sémáktól való felszabadulás szimbólumává és válik.
Miután véget a szobor feldíszítése a szereplők körmenetben viszik közel a szobrot a közönséghez, meghívva őket, hogy legyenek részesei egy ünnepi és engesztelő szertartáson, énekeljék a szabadság imáját:
“Sebetartás, se engedelmesség, hanem tudásszomj.”

December 3. vasárnap 19.00 SzívHang Társulat: Megeshetne másképp / Great expectation (HU)

Amit láthatunk a színpadon az nem más, mint különböző generációk történetei, tapasztalatai a valós világban, miközben lehetőségünk nyílik egy ideálisnak mondott szcenárió létrehozására. Az alkotófolyamatot megelőzte egy átfogó kutatás, melynek középpontjába roma nők, anyák, egészségügyi dolgozók, a női lét, illetve az anyaság köré épülő intézményrendszerekben tapasztalható szexizmussal és rasszizmussal kapcsolatos visszaélések kerültek.
A Szívhang Társulat előadása a Parfórum, a Sajátszínház, a Szomolyai Magyar Roma Egyesület, illetve az Emma Egyesület összefogásával, valamint Pados Eszter és Horváth Kata szociodráma vezetők segítségével jött létre.

Rendező: Romankovics Edit

Szereplők: Báder Renáta, Csörgőné Polgár Andrea, Horváth Barbara, Horváth Rita, Horváth Róbert, Horváth Zsanett, Juhacsek Ildikó, Kádár Szonja, Lakatos Anett, Lakatos Marianna, Lakatos Rudolf, Szabó Róza, Szitai Natália

Díszlet: Kiss Gabriella

Fotók: Csoszó Gabriella

A VI. Roma Hősök Nemzetközi Roma Színházi Fesztiválra korlátozott számban elérhetőek bérletek.

Forrás: eotvos10.hu